Hírek
2012. December 13. 05:00, csütörtök |
Életmód
Forrás: MTI
A gyenge dohányzás is duplájára növeli a hirtelen szívhalál kockázatát a nőknél
A gyenge dohányzás - akkor is, ha ez csupán napi egyetlen szál cigarettát jelent - duplájára növeli a hirtelen szívhalál kockázatát a nőknél - figyelmeztet egy nagyszabású tanulmány.
Az Amerikai Szívtársaság folyóiratában közölt tanulmány 101 ezer amerikai betegápoló bevonásával készült. A szakemberek három évtizeden keresztül kísérték figyelemmel a résztvevők egészségügyi állapotát.
A magas vérnyomáshoz, koleszterinszinthez és az örökletes szívbetegségekhez hasonló kockázati tényezők számba vétele után a kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy már az enyhén, vagy mérsékelten dohányzó - napi 1-14 szálat elszívó - nők esetében is kétszer nagyobb volt a hirtelen szívhalál kockázata, mint azoknál a társaiknál, akik nem cigarettáztak.
A tanulmány ideje alatt összesen 315 hirtelen szívhalált regisztráltak a kutatók - adta hírül a BBC News. Az áldozatok közül 75-en az aktív dohányosok, 148-an a nem sokkal korábban, vagy már régen leszokott résztvevők, 128-an pedig az abszolút nem dohányzók közül kerültek ki.
A kanadai Alberta Egyetem munkatársainak eredményei szerint minden cigarettázással töltött újabb öt év nyolc százalékkal növelte a hirtelen szívhalál kockázatát. Azon résztvevőknél azonban, akik a vizsgálat ideje alatt leszoktak a dohányzásról, húsz év alatt a nem dohányosokéval megegyező szintre süllyedt vissza a kockázat mértéke.
Egy, a Lancet című folyóiratban nemrég közölt és mintegy 1,2 millió nő bevonásával készített tanulmány szerint azok, akik harmincéves korukig leszoknak a cigarettázásról, majdnem teljesen kiküszöbölhetik a dohányzással összefüggő betegségek okozta korai halálozás kockázatát. A legfrissebb adatok szerint a Nagy-Britanniában élő nők egyötöde dohányzik.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 07. 12:00, vasárnap | Életmód
Medvetámadásban meghalt egy 34 éves erdélyi férfi
Medvetámadás halálos áldozata lett szombaton egy fiatalember az erdélyi Küküllőprod (Prod) falu bejáratánál - közölte az Agerpres hírügynökség.
2026. Június 06. 14:00, szombat | Életmód
Megkezdődött a balatoni kompkikötők felújítása, a közlekedés zavartalan
Megkezdődött a balatoni kompkikötők komplex felújítása, a 6 milliárd forint hazai forrásból 2027 végéig elkészülő kiemelt állami beruházás munkálatai alatt a kompközlekedés zavartalan
2026. Június 05. 12:00, péntek | Életmód
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központja jöhet létre Szentendrén
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központját alapozza meg az ABZ Innovation Kft. Szentendrén mintegy 2,7 milliárd forintos beruházással - mondta az ABZ Drone Kft. ügyvezetője.
2026. Június 04. 16:00, csütörtök | Életmód
Zorán: ötven éve szólóban, ritkaságok lemezen
Ötven évvel ezelőtt írt először dalokat Zoránnak Presser Gábor, gyakorlatilag ezzel indult a népszerű előadó szólópályafutása.

