Hírek
2012. Július 26. 08:15, csütörtök |
Életmód
Forrás: Matos Lajos, az MTI szakértője írja
Bevált a transzzsírsavak betiltása New Yorkban
Amikor két évvel ezelőtt New Yorkban tilos lett a szív- és érrendszeri betegségek szempontjából ártalmas transzzsírsavak élelmiszeripari használata, sokan hitetlenkedve fogadták, hogy a boltokba vagy a gyorséttermekbe kerülő ételek készítői betartják a döntést. Sonia Angeli és munkacsoportjának tudományos vizsgálata igazolta, hogy az érintettek komolyan vették a tiltást és ezzel a világváros étkezése lényegesen egészségesebbé vált.
A transzzsírsavakat szívesen használják az élelmiszeriparban, mert jól feldolgozhatók és tartósabbá teszik az élelmiszereket: lassabban avasodnak, mint a többi zsiradék. A gond az, és ezt sok tanulmány bizonyította, hogy fokozzák az érelmeszesedést, gyakoribbá teszik a szívinfarktust és más károsodásokat is okoznak az emberi szervezetben.
New York polgármestere két éve hadat üzent az ételeket transzzsírsavval készítő étteremláncoknak és sütödéknek. Elrendelte, hogy szüntessék be e zsiradék használatát, illetve váltsanak egészségesebb zsírfélékre, dolgozzák át technológiájukat a lakosság egészsége védelme érdekében.
Két évvel később az Annals of Internal Medicine szakfolyóiratban közzétett tanulmány szerint az ebédként elfogyasztott ennivalókban a transzzsír 2,4 grammal lett kevesebb, és ez jelentős változás. A kutatók 2007-ben 7750 ételösszetételt gyűjtöttek össze a helyi lakosság ebédjéből, most pedig 8630 receptet vizsgáltak az étteremláncok kínálatából.
A New Yorkban élők mintegy fele evett délidőben valamelyik hamburger-étteremben, 28 százalék szendvicset áruló üzletben vette az ebédjét, 21 százalék sült csirkét fogyasztott, négy százalék mexikói bisztróba vagy valamelyik pizzériába ment.
A legkedvezőbb transzzsír-csökkenést az étteremláncokban tapasztalták. A változás a pizzériák kínálatában nem volt jelentős. Két évvel ezelőtt az étteremláncoknak csupán 32 százaléka nem használt egyáltalán transzzsírsav készítményeket, most viszont ez az arány 59 százalékra nőtt.
Sonia Angeli hangsúlyozta, hogy az ételek kedvező összetétele nem függött New York társadalmi összetételétől. A szegényebb városrészekben a transzszírsavak jelenléte az ételekben a belvárosi éttermekéhez hasonló mértékben lett alacsonyabb.
Magyarországon a Magyar Nemzeti Szív Alapítvány adatai szerint évente legalább 1000 ember halálát lehetne elkerülni, ha az élelmiszeripar ezt a zsírfajtát nem használná.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 07. 12:00, vasárnap | Életmód
Medvetámadásban meghalt egy 34 éves erdélyi férfi
Medvetámadás halálos áldozata lett szombaton egy fiatalember az erdélyi Küküllőprod (Prod) falu bejáratánál - közölte az Agerpres hírügynökség.
2026. Június 06. 14:00, szombat | Életmód
Megkezdődött a balatoni kompkikötők felújítása, a közlekedés zavartalan
Megkezdődött a balatoni kompkikötők komplex felújítása, a 6 milliárd forint hazai forrásból 2027 végéig elkészülő kiemelt állami beruházás munkálatai alatt a kompközlekedés zavartalan
2026. Június 05. 12:00, péntek | Életmód
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központja jöhet létre Szentendrén
Európa egyik legnagyobb civil dróngyártó központját alapozza meg az ABZ Innovation Kft. Szentendrén mintegy 2,7 milliárd forintos beruházással - mondta az ABZ Drone Kft. ügyvezetője.
2026. Június 04. 16:00, csütörtök | Életmód
Zorán: ötven éve szólóban, ritkaságok lemezen
Ötven évvel ezelőtt írt először dalokat Zoránnak Presser Gábor, gyakorlatilag ezzel indult a népszerű előadó szólópályafutása.

