Városlista
2024. április 27, szombat - Zita

Hírek

2013. Szeptember 19. 05:00, csütörtök | Belföld
Forrás: orientpress

Sugárhajtómű -alkatrészeket nyomtatott két magyar egyetemista

Sugárhajtómű -alkatrészeket nyomtatott két magyar egyetemista

Több magyarországi egyetem diákja is pályázott a GE sugárhajtómű-tartókonzol tervező nyílt versenyében. Az első fordulóból két magyar pályamunka is továbbjutott. A pályázók szerint az általuk tervezett tartókonzolok csaknem 80 százalékkal könnyebbek a jelenlegieknél, ami közel fél tonnás súlycsökkenést is jelenthet a gyakorlati felhasználásnál.

A GE kedden kihirdette sugárhajtómű-tartókonzol tervező nyílt innovációs versenyének tíz döntősét és különdíjasait. A versenyre benevező magánszemélyeknek, vállalatoknak és intézményeknek a repülőgép-hajtóművek rögzítéséhez használt tartókonzolt kellett újratervezniük háromdimenziós nyomtatás alkalmazásával. A sugárhajtómű kritikusan fontos alkatrészét képező konzolok tartják meg a hajtómű súlyát annak mozgatása alatt, de a repülés során fellépő jelentős vibrációt is ki kell bírniuk.

Az additív gyártástechnológiák alkalmazásával egy repülőgép-hajtómű súlya mintegy 453 kilogrammal csökkenthető és ezzel jelentős mértékben visszaszorítható az üzemanyag-felhasználás is. A verseny célja az volt, hogy az additív gyártásban rejlő lehetőségeket a nyílt innovációval ötvözve olyan konstrukciók szülessenek, amelyek nemcsak a tartókonzol súlyát csökkentik, hanem növelik szilárdságát és teljesítmény-jellemzőit is.

Mark Little, a GE Globális Kutatóközpontjának első alelnöke és technológiai igazgatója elmondta: „A gyártás területén egy olyan korszakhoz érkeztünk, amely kiaknázza a nyílt innovációban rejlő hatékony lehetőségeket. Az additív gyártás lehetővé teszi, hogy a GE a gyártói közösséggel együttműködve kitolja a hagyományos értelemben vett mérnöki tudomány határait. A döntősök megmutatták, milyen fantasztikus eredmények érhetők el e nyíltabb, együttműködőbb modell alkalmazásával.”

Magyarországról Fendrik Gyula Ármin, a Budapesti Műszaki Egyetem harmadéves hallgatójának, valamint Mándli Péternek a terve jutott be a döntőbe. Gyulának ez az egyik első 3D nyomtatásos terve; a terv tökéletesítése több mint 200 órát vett igénybe.

A döntőbe jutottak még:
Dr. Thomas Johansson Svédországból. Johansson tanácsadóként dolgozik a svéd hiperautó-gyártónál, a Koenigseggnél, emellett bobbajnok.

NicAdams Ausztráliából. Adams egy olyan patológiai laboratóriumi automatizáló rendszer felállításához nyújtott támogatást egy Sydney-i kórházban, amelyben egy robotizált kezelőrendszer naponta több száz kémcső elemzését végzi el.

M Arie Kurniawan Indonéziából. Kurniawan a magas színvonalú gépészeti, dizájn-optimalizálási és terméktervezési szolgáltatásokat nyújtó DTECH-Engineering cég társalapítója.

Sebastien Vavassori az Egyesült Királyságból. Vavassori a vezető európai űrtechnikai gyártó és szolgáltató cégnél, az Astriumnál dolgozik nyomáselemző mérnökként.

Piotr Mikulski Lengyelországból. Mikulski gyors prototípusgyártási specialistaként dolgozik a Bibus Menosnál, az ipari és gépi megmunkálási szolgáltatásokat nyújtó lengyel-svájci vegyesvállalatnál.

Andreas Anedda Olaszországból. Anedda a Milánói Politechnikumon folytat posztgraduális tanulmányokat, három szabadalma van.

Alexis Costa Franciaországból és Fidel Chirtes Romániából.

A döntősök mellett az alábbi pályázók részesültek különdíjban a tervek valamely aspektusában megjelenő kreativitásáért, például rugalmas dizájn, rácsos dizájn és agresszív topográfiai optimalizálás alkalmazásáért.

Sean Morrissey és Charlie Pyott az Egyesült Államokból.
Andriy Banadyga az Egyesült Királyságból.
Hubert Baumgartner Ausztriából.
Tim Titus Koreából.

„Ez volt az egyik legsikeresebb versenyünk, mind a pályázók száma, mind a pályamunkák kifinomultsága és az eredmények minősége tekintetében' - jelentette ki Hardi Meybaum, a GrabCAD vezérigazgatója. „Csodálatos érzés volt látni, hogy a közösség milyen ügyesen aknázta ki az additív gyártásban rejlő lehetőségeket e bonyolult feladat végrehajtásához.”

Az idén júniusban meghirdetett versenyre rekordszámú pályamunka érkezett a GrabCAD platformon keresztül. Az első forduló nyertesei fejenként 1000 dollárt kapnak, és továbbjutnak a verseny második fordulójába, amelyben tartókonzol-konstrukcióikat a GE legyártja és terhelési próbának veti alá.

A verseny második fordulójára szeptember 17. és november 15. között kerül sor. A legjobb nyolc konstrukció alkotói összesen 20000 dollár jutalomban részesülnek.

A verseny megrendezése jól mutatja, hogy a GE kiemelt figyelmet fordít az additív gyártástechnológiákra, és aktív részese kíván lenni a most folyó ipari forradalomnak: a korszerű gyártásnak. A világ cégei közül a GE alkalmazza a legnagyobb arányban az additív fémtechnológiákat; az Ohio-állambéli Cincinnatiben például komplett additív gyártóüzemet működtet, 600 főt számláló nemzetközi mérnöki csapata pedig 21 gyárban képviselteti magát.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Működő gyermekvédelem létrehozását követelte demonstráción Magyar Péter

Működő, a gyermekeket valóban védő gyermekvédelmi rendszer kialakítását követelte Magyar Péter, a volt igazságügyi miniszter volt férje a Belügyminisztérium épülete előtt megtartott demonstráción, pénteken Budapesten.

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Ásványolaj szövetség: a középmezőnyben vannak a magyarországi üzemanyagárak a környező országok között

Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak a 12. helyen állnak, a környező hat országgal összehasonlítva pedig továbbra is a középmezőnyben van Magyarország

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Szalay-Bobrovniczky Kristóf: azért erősítjük a honvédséget, mert békét akarunk

Azért erősítjük a honvédséget, mert békét akarunk, van mit megvédenünk: van családunk, hazánk, otthonunk, nemzetünk

2024. Április 27. 06:00, szombat | Belföld

Mentőautó ütközött Budapesten, többen megsérültek

Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este, a karambolban többen megsérültek.