2021. május 18, kedd - Erik, Alexandra

2020. Január 04. 18:00, szombat | Életmód
Forrás: mti

A sejtek oxigén elleni védekezésének új útvonalát tárták fel magyar kutatók

Az Országos Onkológiai Intézet kutatói a sejtekben működő új védekező mechanizmust tártak fel, amely hozzájárul a fehérjék védelméhez oxigén által kiváltott maradandó károsodással szemben

- közölte az pénteken az intézmény az MTI-vel.A kutatás résztvevői eredményeiket a Science Advances című tudományos folyóiratban publikálták japán, svéd és amerikai tudósokkal együttműködésben.

A sejtek egészséges működéséhez elengedhetetlen az oxidatív és reduktív folyamatok együttműködése, amelyet számtalan anti- és pro-oxidáns enzim vezérel. Ezért is fontos a védelem az oxidációs károsodásoktól (gyulladás, napfény, sugárzás).

A intézet Molekuláris Toxikológia és Immunológia Osztályának kutatói a tanulmányban megmutatták, hogy az általuk feltárt mechanizmus nem csak megvédi a sejteket, de vezérli is egyes létfontosságú funkcióikat. Leginkább azok a sejtfunkciók érintettek, amelyek rendellenes működést mutatnak oxidatív stresszel járó folyamatok, például az öregedés, számos szív- és érrendszeri, illetve neurodegeneratív megbetegedés, valamint a daganatos megbetegedések során.

Az intézet közleménye idézte Nagy Pétert, a kutatás vezetőjét, aki elmondta, hogy az általuk ismertetett védőhatás hozzájárulhat ezen betegségek káros hatásainak ellensúlyozásához.

A tanulmány olyan fehérjemódosulatok képződését és visszaalakulását írja le, amelyek további kénatomok beépülésével járnak a cisztein (Cys) aminosavak, a fehérjék legsérülékenyebb építőegységeinek az oldalláncaiba. A szerzők azt találták, hogy a fehérjék Cys aminosav komponensei sejtekben és szövetekben alapállapotban is nagy arányban tartalmaznak egy extra kénatomot és emiatt az érintett fehérjék ideiglenesen inaktivált állapotban fordulnak elő.

A vizsgálatok alapján ez az inaktív fehérjeállomány a sejtek egyfajta "tartalékának" tekinthető, amely megvédi őket az oxidatív károsodások ellen. Ugyanis erős oxidatív hatás esetén ezekből a fehérjékből olyan új módosulatok képződnek, amelyek a stressz elmúltával enzimatikus utakon visszaalakíthatók sértetlen aktív fehérjékké.

A felfedezés felhívja a figyelmet a betegségek és az egészséges életfunkciók finomhangolt oxidatív vonatkozásaira, valamint alátámasztja korábban nem ismert, jelentős sejten belüli védekező mechanizmusok létezését oxidációs károsodások ellen - olvasható a közleményben.

Címkék: kutatás, oxigén, sejt

2021. Május 13. 08:27, csütörtök | Életmód

A 15 év felettiek csaknem háromnegyede internetezik

A 15 év feletti magyar lakosok 74,11 százaléka internetezik, az internethasználatban az egyes korosztályok között komoly különbség mutatkozik

2021. Május 11. 08:43, kedd | Életmód

A Föld mágneses mezejét térképként használva igazodnak el a cápák

Először találtak erős bizonyítékot arra, hogy a tengeri teknősökhöz hasonlóan a cápák is a Föld mágneses mezejét használva navigálnak hosszú távú utazásaik során. Az eredményekről a Current Biology lap számolt be.

2021. Május 09. 17:17, vasárnap | Életmód

A 21. század leghűvösebb áprilisa volt az idei

A 21. század leghűvösebb áprilisa volt az idei - írta az Országos Meteorológiai Szolgálat vasárnap Instagram oldalán.

2021. Május 08. 18:12, szombat | Életmód